راهنمای خدمات ماشین لباسشویی

معنی rinse در لباسشویی

معنی rinse در لباسشویی

احتمالا چشمتان به یکی از برنامه های ماشین لباسشویی به نام rinse افتاده است، معنی rinse در لباسشویی چرخه آبکشی است این برنامه به پاک کردن مواد شوینده یا کثیفی باقیمانده از لباس کمک می کند که در این مقاله کارشناسان تعمیر24 به بررسی جامع این چرخه پرداخته اند.

این چرخه معمولا سریع است (15-20 دقیقه)، اما در آن از مواد شوینده استفاده نمی شود. یعنی در واقع کثیفی را از روی لباس پاک نمی کند، پس فایده rinse در لباسشویی چیست؟ همانطور که مشخص است چرخه ای که به سادگی آب را روی لباس می پاشد و باعث خیس خوردن آن می شود.

چرخه RINSE در ماشین لباسشویی چیست؟

هنگامی که لباس‌ها در برنامه شستشوی استاندارد و معمولی شسته می‌شوند، معمولاً سه برنامه را طی می‌کنند: شستشو، آبکشی و خشک کردن.

چرخه rinse (آبکشی) معمولاً بخشی از یک برنامه شستشوی کامل است و هدف آن حذف کثیفی و کف اضافی از لباس‌ها با شستشوی آن با آب تمیز است.

چرخه Rinse پس از گذراندن مرحله شستشوی لباس (زمانی که مواد شوینده و نرم کننده با لباس های شسته شده تماس می گیرند) انجام می شود.

اما درست قبل از شروع چرخه rinse، لباسشویی تمام آب صابون کثیف را تخلیه می کند، بنابراین دیگ از آب خالی است.

هنگامی که تمام کثیفی و آب پر از مواد شوینده/نرم کننده خالی شد، لباسشویی دیگ را با آب تازه پر می کند و بنابراین چرخه Rinse آغاز می شود.

 

معنی rinse در لباسشویی

معنی rinse در لباسشویی

 

نحوه انجام برنامه همراه معنی معنی rinse در لباسشویی

  • آب تمیز اطراف و سرتاسر لباس‌های شسته شده به گردش در می آید و هرگونه کثیفی و صابونی که بر سطوح پارچه مانده را از لباس‌ها پاک می‌کند.
  • در طول چرخه Rinse هیچ ماده شوینده ای به دیگ ماشین لباسشویی اضافه نمی شود.
  • تنها آب پر می شود.
  • در برنامه شستشوی معمول هنگامی که چرخه Rinse انجام می گیرد، چرخه بعدی شروع می شود: چرخه خشک کن یا Spin (آب را از لباس های شسته شده خارج می کند).

زمان اجرای برنامه آبکشی در لباسشویی

به طور کلی، برنامه Rinse بین 15 تا 20 دقیقه طول می کشد، اما زمان کار آن در برند های تولید کننده (ایرانی و خارجی) متفاوت است. بعلاوه، میزان لباس ها و فشار آب محل زندگی شما نیز تعیین می کند که برنامه آبکشی چقدر طول بکشد.

چرا استفاده از برنامه آبکشی مهم است؟

چرخه Rinse بخش مهمی از فرآیند شستشو را تشکیل می‌دهد زیرا اگر مواد شوینده/نرم‌کننده پارچه و کثیفی اضافی را از لباس‌های خود پاک نکنید، لباس سفت و لکه‌دار باقی میماند.

گاهی اوقات باقیمانده مواد و کثیفی روی پارچه های باعث تحریک پوست می شود و خدایی نکرده ممکن است باعث ایجاد بیماری پوستی برای شما شود.

به علاوه، اگر لباس ها به طور مداوم در معرض مواد شوینده بیش از حد قرار گیرند و به درستی آبکشی نشوند، ممکن است آسیب ببینند!

بنابراین، ضروری است که معنی rinse در لباسشویی را بدانید و مطمئن شوید لباس‌های شسته شده در فرآیند آبکشی را بخوبی از مواد اضافی آبکشی می شوند!

عدم آبکشی مناسب لباس ها علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی می باشد.

چند بار باید از چرخه Rinse باید استفاده کرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، چرخه آبکشی معمولاً بخشی از برنامه شستشوی بزرگتر است، بنابراین در بیشتر موارد فقط از یک چرخه خودکار آبکشی به طور اتومات استفاده می شود.

چرخه جداگانه rinse باید بتواند لکه‌های ماندگار و باقی مانده‌های شوینده را از سطوح پارچه جدا کند.

چه زمانی باید از چرخه اضافی آبکشی استفاده کرد؟

با این حال، امکان استفاده از چرخه دوم rinse وجود دارد، اما در اکثر موارد ضروری نیست.

اما زمانی که:

  • حجم زیادی از لباس‌های شسته شده دارید، ممکن است لازم باشد از rinse اضافی بچرخانید تا بقایای صابون و کثیفی مانده از روی لباس ها پاک شود.
  • اگر در مصرف مواد شوینده زیاده روی کردید، ممکن است لازم باشد یک چرخه دیگر rinse را اجرا کنید تا کف اضافی یا لکه های سفید روی لباس ها پاک شود.
  • اگر از مواد شوینده بسیار تیره استفاده می‌کنید، ممکن است مجبور شوید لباس‌هایتان را دوباره بشویید تا بتوانید باقیمانده‌ها را از آن‌ها پاک کنید.
  • اگر شخصی در خانه شما پوست حساسی دارد، ممکن است بخواهید لباس او را از طریق یک rinse اضافی پاک کنید تا مطمئن شوید که تمام صابون/مواد محرک احتمالی پاک شوند.

این امکان وجود دارد که چرخه Extra rinse را در برخی از ماشین‌ها قبل از شروع کل فرآیند شستشو انتخاب کنید.

جرم گیری لباسشویی تاثیر شگرفی در بالا رفتن راندمان برنامه آبکشی خواهد داشت.

معنی rinse در لباسشویی به اشکال مختلف

ممکن است برنامه لباسشویی شما تنها یک برنامه به اسم rinse نداشته باشد و با حالت مختلف از آن استفاده شده باشد.

معنی Rinse + در ماشین لباسشویی:

  • اگر مقدار کثیفی لباس ها زیاد است برای آبکشی بهتر از برنامه Rinse + استفاده کنید.
  • مدت زمان این برنامه به خاطر آبکشی اضافی بیشتر از Rinse می باشد.

معنی Rinse+Spin در لباسشویی:

معنی Spin در لباسشویی به تنهایی به معنی خشک کردن است، اما اگر با Rinse همراه باشد به معنی آبکشی و خشک کردن است.

معنی Rinse Hold در ماشین لباسشویی:

این سیکل به شما اجازه می دهد تا پس از آبکشی دستگاه متوقف و منتظر دستور و برنامه بعدی بماند.

معنی Medic Rinse در لباسشویی:

آبکشی بهداشتی بخصوص برای لباس های زیر می تواند گزینه مناسبی باشد.

این برنامه با دمای بالا انجام می شود تا باعث از بین بردن باکتری و میکروب های داخل لباس شود.

تفاوت برنامه شستشو و آبکشی

همانطور که در تعریف معنی rinse در لباسشویی گفته شد با بخش شستشو فرق دارد.

اگر در تشخیص تفاوت بین چرخه rinse و چرخه شستشو مشکل دارید، آنها را اینگونه در نظر بگیرید: چرخه شستشو زمانی است که ظرفی را در سینک با آب و صابون تمیز می کنید و چرخه rinse زمانی است که ظرف را زیر آن می گیرید. شیر آب برای پاک کردن کف از ظرف باز می کنید!

تفاوت Rinse و Rinse and Spin

معنی “rinse and spin” در لباسشویی این است که وقتی مواد شوینده را با آب تمیز از روی لباس‌هایتان می‌شویید، آب سپس تخلیه می‌شود و سپس لباس‌ها را خیلی سریع در دیگ می‌چرخد تا آب از لباس ها خارج شود. اما در معنی rinse در لباسشویی تنها بخش آبکشی بدون خشک کردن وجود دارد.

نتیجه گیری

اگر از مواد شوینده نامرغوب استفاده می کنید یا مقدار زیادی از شوینده استفاده کردید که علت خروج کف از لباسشویی است باید از برنامه آبکشی استفاده کنید تا پودر و مایع بخوبی از لباس هایتان خارج شود، در واقع معنی rinse در لباسشویی آب گرفتن بر روی لباس ها (آبکشی) است.

اگر برنامه آبکشی بخوبی کار نمی کند یا هنوز لکه هایی از شوینده وجود دارد برای سرویس و تعمیر لباسشویی در منزل اقدام کنید.

منبع برخی از مطالب فوق: inthewash

author-avatar

درباره

مرکز خدماتی تعمیر24 با هدف ارتقا خدمت رسانی و افزایش کیفیت آن با بیش از یک دهه فعالیت در این حوزه اکنون یکی از بهترین مراکز تعمیراتی در سطح تهران می باشد.